Eén van de meest gedistribueerde auto’s uit de voormalige Sovjet Unie betreft de Lada VAZ 2105. Deze goedkoop en massaal geproduceerde auto bleef tot 2010 in productie. Niet de auto waarvan je denk om deze eens onder handen te nemen. Maar voor zowel chiptuning als tunen zijn tegenwoordig bijna geen grenzen meer.
Hoewel de Lada nu niet bekend staat om zijn betrouwbaarheid, aerodynamica of stevige carrosserie is er genoeg mogelijk om deze auto de 21e eeuw in te slepen. Niet alleen motorisch maar ook bij het uiterlijk van de auto is niets te gek.
Niet alleen aanpassingen aan de motor maar de gehele Lada kun je onderhanden nemen net zolang tot het model 2105 onherkenbaar is. Nadat de Lada vakkundig is gestript is het tijd voor nieuwe kleur om het Sovjet imago over te spuiten.
Met een paar Lambo deuren in het chassis van de Lada een dikke gril en getinte ramen kom je al een heel eind. Welke aanpassingen er aan de motor komen is een ieder voor zich. Misschien dat een volledig nieuwe motor een betere optie is.
Een toch wel lelijke Lada transformeren in een bruut beest is niet alleen een kwestie van uiterlijke kenmerken, hoewel dat het eerste is wat je ziet. Al ziet een auto er nog zo mooi en uniek uit het motorvermogen en overige prestaties maakt het helemaal af. Van een Lamborghini verwacht je naar zijn looks ook bepaalde prestaties, zou het bij een getunde Lada ook zo werken?
Uiteindelijk wil iedereen gezien worden in een mooie soms over the top auto. Tunen is wat dat betreft een eerste stap, maar vergeet de tweede niet..het chiptunen. Vraag voor je gaat tunen na of jouw auto geschikt is voor chiptune, want het zou een afknapper zijn als je niet harder kunt rijden dan een schamele 60 k/h.