Je auto pimpen kan op veel verschillende manieren. De een houdt het wat subtieler met striping aan de zijkant en een ander verbouwt zijn hele auto om tot een waar kunstwerk. Pimpen blijft een kwestie van smaak en wat er mogelijk is met de betreffende auto. Je zult begrijpen dat een Dodge Viper er anders uitkomt dan een Fiat 500 als je daar een brede bodykit op aan brengt. Dat het tunen van een auto niet altijd goed uitpakt als je zelf aan de slag gaat moge duidelijk zijn. Niet zelden zijn de auto’s te laag waardoor de bodykit er na een drempel afligt.
Minder zichtbaar maar zeker niet onbelangrijk voor de prestaties is chiptune. Hierbij lezen wij de originele software uit en met speciale software kunnen de gegevens worden weergegeven en vervolgens worden geoptimaliseerd. Na het aanpassen van de uitgelezen data wordt de geoptimaliseerde data terug naar het motormanagementsysteem geüpload. Door deze ingreep krijgt de motor meer vermogen maar beschadigd de motor niet.
De meningen over het chiptunen zijn verdeelt. Bij de nieuwste turbo motoren kunnen zowel de trekkracht als het vermogen flink toenemen. Er zijn voorbeelden bekend van een 100%. Maar is dat nog wel veilig en verantwoord? Bij motoren zonder turbo zijn de prestaties niet zo groot maar toch zul je merken dat de auto sneller zal optrekken en de snelheid verhoogd is. Bij een onveranderde rijstijl is het zelfs mogelijk om het brandstofverbruik te verminderen.
Het chiptunen van je auto is vooral een persoonlijke keus en hoe jij hiermee omgaat. Dat de prestaties zijn toegenomen wil niet zeggen dat er gevaarlijker mee gereden word. Chiptunen doe je niet zomaar en is een bewuste keus.