BMW wervelkleppen verwijderen

Vanaf heden de nieuwe AMT Pop & Bang instellingen!
30 april 2018
Startonderbreking lampje
Startblokkering verwijderen & uitschakelen
4 september 2018

BMW wervelkleppen verwijderen

BMW wervelkleppen verwijderen

Wat zijn swirl wervelkleppen? 

Wervelkleppen (Swirl flaps) zijn kleine vlinderkleppen die zich in het inlaatspruitstuk van moderne dieselmotoren bevinden. Ze zijn ontworpen om de brandstof-luchtverhouding te regelen en de emissies bij lage toerentallen te verbeteren. Bij lichte belastingen van de motor sluiten de kleppen, waardoor de lucht in de verbrandingskamer wervelt. Het wervelende effect bevordert de verbranding en helpt een armere lucht-brandstofverhouding te genereren. Na 2000 rpm worden de flappen geactiveerd tot een volledig open positie en hebben ze geen effect meer op de motorprestaties

Wat zijn de problemen?

Vroege BMW’s met wervelkleppen waren ongelooflijk gevoelig voor defecten, na verloop van tijd worden de flappen broos en kunnen breken. Verder kunnen de kleine schroeven die de metalen flap vast houden losraken en breken. Vanwege hun locatie in het inlaatspruitstuk kunnen delen van de flap of schroef die wegbreken de verbrandingskamer binnen gaan. Dit resulteert bijna altijd in motorschade. Denk bijvoorbeeld aan beschadigde zuigers, injectoren, cilinderkop, kleppen, turbo, etc .

Sins 2004 verbeterde BMW het ontwerp van de kleppen door de spindel en de schroeven te vergroten. Helaas bleef het probleem zich nog steeds voor doen. Op latere modellen werd het ontwerp opnieuw gewijzigd en werden plastic flappen zonder schroeven gebruikt. Op het plastictype krijgen de auto’s veel minder vaak storingen. Toch hebben we nog steeds ontbrekende of losse flappen gezien bij het verwijderen van het spruitstuk voor inspectie.

De wervelkleppen kunnen zorgen voor flinke motorschade. Ook zorgen ze voor slechte prestaties tijdens hun werkperiode. Na verloop van tijd worden alle wervelkleppen zwaar gecoat in koolstof- en olie-afzettingen. Dit komt dan van het EGR- en beluchtingssysteem. Dit vergroot dan de maat van de klep en verkleint op zijn beurt de interne afmeting van het inlaatspruitstuk. Uiteindelijk resulteert dit in verminderde prestaties en efficiëntie van de motor.

Hoe verwijder je ze?

Het proces voor het verwijderen van de kleppen hangt af van het ontwerp en model voertuig. In de meeste gevallen wordt eerst het spruitstuk ontgrendeld van de cilinderkop. Vervolgens worden de kleppen en verbindingsstangen uit het spruitstuk verwijderd. Ten slotte worden op maat gemaakte afdekplaten gemonteerd. In de meeste gevallen is het voertuig is uitgerust met een elektronische wervelklep. Wij moeten dan de ECU opnieuw programmeren. Hierbij zorgen wij dat de actuator functie word uitgeschakeld. We raden in de meeste gevallen ook aan om gelijktijdig met deze aanpassing een chiptuning uit te voeren. Na het verwijdering van de wervelkleppen ontstaat wat vermogens verlies. De tuning is bedoelt om dit verlies te compenseren.

Wat zijn de nadelen van het verwijderen?

Naar onze mening en ervaring zien wij alleen voordelen. De vermindering in efficiëntie en prestaties bij lage motorsnelheden is na een chip-tuning onmerkbaar. Het verwijderen van de kleppen zal alleen resulteren in verhoogde prestaties en efficiëntie. Het is een feit dat BMW geen wervelkleppen op de meeste voertuigen na 2010 monteert. Dit duidt erop dat de fabrikanten zich realiseerden dat wervelkleppen meer negatieven dan positieve toevoegingen heeft.

Hoeveel kost het?

De kosten voor het verwijderen van de wervelkleppen is geheel afhankelijk van u type en model voertuig. We bieden ook verschillende pakketten aan waarbij u aanzienlijk kunt besparen in de kosten door een combinatie van software. Wij zorgen in het geval van uitschakelen en afdoppen altijd voor een goede prijs kwaliteit verhouding. Dit betekend dat wij garantie geven op ons werk tegen een zeer gunstig tarief.

 

Bel ons of stuur een e-mail na info@amtchiptuning.nl voor een gratis offerte.