BMW wervelkleppen verwijderen

Vanaf heden de nieuwe AMT Pop & Bang instellingen!
30 april 2018
Startonderbreking lampje
Startblokkering verwijderen & uitschakelen
4 september 2018

BMW wervelkleppen verwijderen

BMW wervelkleppen verwijderen

Wat zijn swirl wervelkleppen? 

Wervelkleppen (Swirl flaps) zijn kleine vlinderkleppen die zich in het inlaatspruitstuk van moderne dieselmotoren bevinden. Ze zijn ontworpen om de brandstof-luchtverhouding te regelen en de emissies bij lage toerentallen te verbeteren. Bij lichte belastingen van de motor sluiten de kleppen, waardoor de lucht in de verbrandingskamer wervelt. Het wervelende effect bevordert de verbranding en helpt een armere lucht-brandstofverhouding te genereren. Na 2000 rpm worden de flappen geactiveerd tot een volledig open positie en hebben ze geen effect meer op de motorprestaties

 

Wat zijn de problemen?

Vroege BMW’s met wervelkleppen waren ongelooflijk gevoelig voor defecten, na verloop van tijd worden de flappen broos en kunnen breken. Verder kunnen de kleine schroeven die de metalen flap vast houden losraken en breken. Vanwege hun locatie in het inlaatspruitstuk is het waarschijnlijk dat elk deel van de flap of schroef dat wegbreekt de verbrandingskamer binnendringt. Dit resulteert vaak in catastrofale motorschade, zoals beschadigde zuigers, injectoren, cilinderkop, kleppen, turbo, etc .

In 2004 verbeterde BMW het ontwerp van de kleppen door de spindel en de schroeven te vergroten, maar helaas deed zich nog steeds een storing voor. Op latere modellen werd het ontwerp opnieuw gewijzigd en werden plastic flappen zonder schroeven gebruikt. Hoewel een storing op het plastictype minder vaak voorkomt, hebben we nog steeds ontbrekende of losse flappen gezien bij het verwijderen van het spruitstuk voor inspectie.

Niet alleen kunnen de wervelkleppen zorgen voor motorschade, ze kunnen ook  zorgen voor slechte prestaties tijdens hun werkperiode. Na verloop van tijd worden alle wervelkleppen, ongeacht hun ontwerp, zwaar gecoat in koolstof- en olie-afzettingen van het EGR- en beluchtingssysteem. Dit vergroot de maat van de klep en verkleint op zijn beurt de interne afmeting van het inlaatspruitstuk, wat resulteert in verminderde prestaties en efficiëntie.

 

Hoe verwijder je ze?

Het proces voor het verwijderen van de kleppen hangt af van het ontwerp en model voertuig. In de meeste gevallen wordt het spruitstuk ontgrendeld van de cilinderkop, worden de kleppen en verbindingsstangen uit het spruitstuk verwijderd en worden specifiek ontworpen afdekplaten op hun plaats gemonteerd. Als het voertuig is uitgerust met een elektronische wervelklep actuator, wordt de ECU opnieuw geprogrammeerd en de actuatorfunctie uitgeschakeld.
We raden in de meeste gevallen ook aan om gelijktijdig met deze aanpassing een chiptuning uit te voeren. De tuning is bedoelt om kleine reductie dat kan optreden na verwijdering van de flaps te compenseren.

 

Wat zijn de nadelen van het verwijderen?

Naar onze mening zeer weinig, de vermindering in efficiëntie en prestaties bij lage motorsnelheden is na een chip-tuning onmerkbaar. Het verwijderen van de kleppen zal alleen resulteren in verhoogde prestaties en efficiëntie. Het feit dat BMW geen wervelkleppen op de meeste voertuigen na 2010 monteert, duidt erop dat de fabrikanten zich realiseerden dat wervelkleppen meer negatieven dan positieve toevoegingen heeft.

 

Hoeveel kost het?

De kosten voor het verwijderen van de wervelkleppen is geheel afhankelijk van u type en model voertuig. We bieden ook verschillende tuning-pakketten aan waarbij u aanzienlijk kunt besparen in de kosten door een combinatie van software.

 

Bel ons of stuur een e-mail na info@amtchiptuning.nl voor een gratis offerte.